fredag 16 oktober 2009

Är äktheten där?

För ungefär ett år sedan läste jag introduktionskursen i Modevetenskap på Universitetet. Det var omvälvande och riktigt kul, delvis svårt och krävande, delvis upplyftande och utvecklande. Nu mer än någonsin tidigare är det aktuellt med mode: alla känner någon som modebloggar, svenska biografer visar ivrigt Coco - livet för Chanel, varenda svensk har sett minst ett avsnitt av Project Runway, om inte en hel säsong, och tidningarna har "street fashion"-foton publicerade ialla fall en gång i veckan.

Min lunchlektyr idag bestod av DN Kultur, en tidning jag hänger mig åt dagligen, och däri en krönika om just Chanell och huruvida henne revolution verkligen återspeglas i filmerna om henne liv, är äktheten där?
Jag kom att tänka på det där med vad som är kontroversiellt i modesammanhang idag. En personlighet toppar listan: Lady Gaga.
Först viste jag inte ens vem hon var. En vän sa att hon inte gillade hennes musik alls, men jag viste inte ens hur den lät. Nu har jag hört både det ena och det andra och kan nämna ialla fall tre spektakulära kreationer hon haft på sig, därtill vart hennes artistnamn kommer ifrån. Hon sticker ut och utmanar dagen trender. Det är inte helt lätt i ett samhälle där det är okey att klä sig "hur man vill" och individualism hyllas.
Jag tycker inte att hon nödvändigtvis har den snyggaste blåsan på tidningarnas kändisskvaller-sida, men kan förstå den nyskapande designern som använder henne som musa, hon har trots allt en förmåga att inte smälta in.

Inga kommentarer: